Rörelse, labb, vision, bild, film, research mm

Det är här jag rör mig genom dåtid, nutid och framtid.

Vad du ser är en blandning av uttryck ifrån scenverk, experiment, resarsch till filmisk scenografi/ bakgrunder och korta filmer.

Det är producerat och tillverkat av mig under de närmaste ca 20 åren.


Innan dess hade jag ytterligare nästan lika lång tid  som professionell dansare med/ för olika koreografer. ( se Bio)


Det gemensamma för det jag visar på hemsidan är intresset, nyfikenheten och lusten för själva skapandet. `Att labba`och prova har alltid varit en drivande faktor.


Längst ned på sidan kan man ta del av filmiskt material.

www.tomwork.se


( Uppdaterat mars 2024)

Har ni frågor , tveka inte att skriva.

 

Research Natur/ kropp/ Inspiration "Among Gnomes and Trolls"

`woodland lake´

Creative images


Princess Tuvstarr

" It was John´s wife Ester that John used as a model for princess Tuvstarr. One of John Bauer's most famous works of art, is the picture of Tuvstarr where she is naked deep inside the forest at a woodland lake.


"The fairytale of moose Hop and little princess Tuvstarr" by Helge Kjellin, is part of the story collection "Among Gnomes and Trolls", which John Bauer began to illustrate in 1907. In the fairytale Tuvstarr goes out to experience the world and she gets help from the moose Hop. He tries to warn her of all the dangers in the forest, but in spite of that, the elves take Tuvstarr's crown and the wood-fairy takes her dress. Finally, she loses her heart of gold in the woodland lake. Tuvstarr sits there by the water forever". ( Google)


– Jag gick ut i naturen, hittade en plats, gjorde en yogainspirerad fysisk träning samtidigt som jag tog bilder.

 Några av dessa blev intressanta när de redigerades. 

Speglingarna på vattenytan. En dualism. Ett samtal med sig själv där nere i `skogssjön`. (Tom Kvém)


-Och ställer man frågor får man ofta svar:


"Vi måste göra upp med dualismen.

Människor har länge betraktat tillvaron i termer av kontraster eller motsatser. Särskilt i det vi brukar kalla västvärlden.

Eva-Lotta Hultén tycker att det är hög tid att göra upp med dualismen."


De västerländska föreställningarna om begrepp som stod i opposition till varandra förstärktes i stället under medeltiden: gott och ont, manligt och kvinnligt, högt och lågt, kunskap och njutning, förnuft och känsla. Tydligt uppdelat, aldrig blandat, det ena i huvudsak bra, det andra i huvudsak dåligt. En stark kraft för det dualistiska tänkandet var 1600-talsfilosofen Descartes. Vid denna tid började vi alltmer också betrakta världen som en maskin behärskad av människan, och förnuft och rationalitet som de enda sätten att förstå världen och tillvaron. Under 1700-talet fick sedan känslorna visserligen ett uppsving med romantiken men det får kanske betraktas som en tillfällig avvikelse.De västerländska tankemönstren med rötter hos de gamla grekerna dominerar fortfarande i vår del av världen och sprider sig stadigt.”

Om vi ska kunna förändra världen, så här under hotet från klimatkatastrofens bila, behöver vi kanske förändra hur vi förhåller oss till världen på ett värderingsmässigt plan, och hur vi förstår den och vår roll i den. Vi är en liten del i en mycket komplex väv av sammanhang och relationer. Kanske den insikten rentav kan hjälpa oss i kampen mot den galopperande psykiska ohälsan? Lyssna här!


Eva-Lotta Hultén , journalist och författare.







B

IO

Tom Kvém, född i Visby, Gotland 23 mars 1960.

Barndans, simning, gymnastik, teater tog upp mycket av hans tid innan han som 17-åring fortsatte till Stockholm och vidareutbildning vid Balettakademien. ( 1978-82)


Därefter arbetade han som dansare i europeiska grupper; Nyt Dansk Danseteater, Zurich Tanztheater, Osnabruck Tanztheater( joel Schnee). Iwansion Company Munchen. Carte Blanche Norge.

Sv. Riksteatern med turnéprogram av Jessica Iwansons `Café Pingvin` och Ulf Gadds `Tango Buenos Aires 1907`.

Kortare produktioner med olika koreografer för turnéer, festivaler, tv mm; Ivo Cramér, Birgitt Egerbladh( Wonderland, Sthlm), Ulf Gadd, Ami Skåberg( Ballerina), Armin Wild, Mats Isaksson( Trolltagen), Helena Högberg, Mireille Le Blanc( Jag är ett vrak), Ulrika Liljedahl( Kärlek, hopp och groda), Robert Cohens arbeten, Robert North ( Troy game), Marie Brolin.


Slutet 80-tal en vistelse under vintern i Visby på Gotland. Här tillverkades `I Afton Dans`med bl a Helena Högberg, Christer Reveny och mig själv. Visades på Roxy Teater gamla biograf. Annika Boholm var oxå med och deltog på scen och skrev om arbetet.


Under 90-tal börjar Tom mera att koreografera för danselever vid estetiska utbildningar i Uddevalla. Samproduktioner mellan amatörer och proffs. Med initiativ från dåvarande danslärare Eva Persson.

Senare danskonsulent mm.

Bilperpektiv ( som bl a visades på en 50 meter djup scen! Prod. Strömstad). Blandat amatörer/ proffs.

3e rummet, en kärleksförklaring( samarbete över gränserna; Norge, Danmarkl, Sverige. Amatörer och proffs blandat. Prod; Strömstad).

Med Cramérensemblen och Ivo Cramér i Strömstad skapar han koreografier för kyrka och scen.

Tom  dansar i Ivos `Fader Vår` `Domardansen` och `Dervischer` där Margaretha Krook deltar med textläsning. 


Regisserar/ koreograferar för Ulf Karle, Strömstad; revyer och shower.

Koreograferar Anna Ostrowskis ( bl a ansvarig vid Stora Teatern Gbg)i Strömstad,  musikaluppsättningar med skolungdomar.


Medverkar i  svenska tv- produktioner som Jessica Iwansons `Nighthawks`

Ulf Gadds `Tango Buenos Aires 1907`

Utländska tv-prod. Tyskland, Schweiz, Italien, Danmark.


Skapar koreografier för grupper som Reg. teaterväst i Borås: 2005.

Den Dansande Garderoben för barn/ familj.

Även för Norrdans, Härnösand. 2006-7.


.







                                             










F

ILM