Biografi

BIO 

GRAFI

Jag heter Tom Kvém och är född i Visby på Gotland 1960.

1967 dansade min mor jazzdans som var mycket populärt och hon tog mig till skolan så jag fick röra på mig i alla riktningar, stå i positioner vid balettstång, hoppa runt i sockeplast och svarta trikåer, det var faktiskt kul.

Tyvärr blev det bara under en kortare period då den ungerska läraren var tvungen att återvända till sitt  hemland. I grundskolan fick jag utlopp för min kreativitet i roliga timmen.

Roliga timmen var veckans höjdpunkt på skolschemat och jag kom att styra och ställa och bestämma vad alla skulle göra, det var en succé och eleverna köade utanför för att få bästa platsen, en snackis hela veckan.

Jag kunde åter knyta kontakt med dansen några år senare efter att ha både sportsimmat och gymnastiserat.Vid denna tid höll jag oxå på med teater vid gymnasiet och den fysiska sidan fick utlopp i olika uppsättningar. Det var härligt att kasta sig runt med ett svärd på scenen och slåss mot imaginära drakar.

Till Balettakademien kom jag 1978 och stannade i 4 år, en bra allroundträning med fantastiska pedagoger från Sverige,USA och Europa.Därefter var det dax att börja jobba professionellt med dansen.

Det blev Nyt Dansk Danseteater i Köpenhamn till att börja med, med skickliga dansare som redan hade jobbat i många år. Det blev en bra skola och hit återkom jag 8 år senare(1990) för att medverka som en fullfjädrad dansare.

Då hade jag hunnit med att dansa på tyska och scweiziska scener bl a med Joel Schnee och hans expressiva dansteater. Här fick jag mycket att göra, en fantastisk arbetsplats! Med Jessica Iwanson och hennes mycket precisa rörelsevokabulär kom jag att arbeta i många år som bl a utmynnade i Nattfåglar för SVT-Drama 1997.

Vi arbetade även ihop vid Carte Blanche, Bergen/Norge under ett år 1991, Jessica som chef och jag som dansare.

Innan Bergen, Norge och återknytning med Nyt Dansk Dansteater 1990 återvände jag till Visby och Gotland  1989 för att producera I AFTON DANS med fina dansarna Helena Högberg (som jag även dansat i hennes koreografier bl a i Hide utomhusteater på Gotland, fantastiskt var det! och Christer Reveny ( som varit danspartner och kollega genom åren.

Vi visade föreställningen på en gammal biograf, Roxyteatern, som var ful..men otroligt inspirerande just därför och det blev roliga lösningar med kostymer, musik och koreografier( en collage-föreställnig med olika uttryck).

Jag tycker det är kul och utmanande att skapa verk av platsens möjligheter.

Birgitta Egerbladh blev en ny bekantskap i början av 1990-talet och vi arbetade ihop i Wonderland/Moderna Dansteatern, Sthlm, 1993.

Jag fick bekanta mig med Ivo Cramér  och dansade bl a i hans Domardansen som visades i Domarringen utanför Strömstad.Jag hade tillgång till hans dansbibliotek och det gav många fina stunder och inspiration för kommande dansverk jag skulle komma att göra.

Bl a gav Ivo mig dikter av Harry Martinsson som blev ett dansverk om bilens framfart; Bilperspektiv. Ett arbete med professionella och amatörer inom dans/teater.

Många sceniska utryck blev det under en period med fäste i Strömstad 1990-2008.Allt ifrån Ivo Cramérs Kyrkobaletter( Här fick jag oxå skapa ett par kyrkodanser med Cramèr ensemblen) till Ulf Karles Show/revyer(koreograferade, regisserade)Koreograferade modevisningar för Lena Palm.

Jag Koreograferade musikaler för  Anna Ostrowski och gorde mina egna koreografiska labb med bl a gästdansare ifrån Norge och Danmark, bl a Det 3e Rummet. Många sommarkurser för svenska pedagoger och dansare blev det i Strömstad under 90-tal in på 20talet med Ivo Cramér som initiativtagare.

Här kunde jag `labba`och prova mig fram, bra! Arbetade oxå med estetiska skolan i Uddevalla med inbjudan av då initiativtagaren Eva Persson, numera kulturskolechef i Uddevalla.

Här blev det ett antal uppsättningar med både dans/teaterelever och jag kunde oxå mera arbeta med undervisning.

Under 2000-talet har jag fortsatt att koreografera,ge träning och dansat med fäste i Borås.

Bl a hos då Älvsborgteatern med uppsättningen Den Dansande Garderoben(2005) för barn-familj som oxå gjordes för Norrdans(2006) Ett roligt och hängivet arbete ifrån alla medverkande med många lösningar, tablåer och ideér.

Med Ulrika Liljedahl i Borås har vi haft fina arbeten ihop som i hennes barndans; Tro, Hopp och Groda med bl a visningar på Borås Stadsteater och min galna `hur-man-lagar en kanin med apelsinsås-Rabbit avéc Orange, ett arbete som turnerade med DanscentrumVäst i Göteborg 2005.

Vi spelade även in den hemma i mitt kök(YouTube).

Med nya tekniska möjligheter i sin dator kan man skapa mycket i bild/film och det var ngt som jag tog tag i 2011 efter att jag inte hade möjlighet att slutföra ett arbete m dansare.

Jag tömde ett arbetsrum hemma och började filma scener på mig själv som jag sedan redigerade och satte ljud och effekter till.

Min första heter Barpianisten och kan ses på YouTube. Det blev en början på många korta filmer och idéer, bl a The Actress med Gunilla Hammar.

Jag lär mig och använder mig av film som t ex del av föreställning; I MIN HATT som tillverkats på Borås Fria Kulturakademi under 2014-15 med mera visningar för barn under hösten 2015. Föreställningen kan sedan utarbetas med hjälp av Borås Stad, Gbg Stad och Konstnärsnämnden.

Hos 3e Våningen i Gbg har jag fått visa ofärdiga och färdiga verk, en bra plats att få arbeta på som frilansverksam. Det var oxå här som arbetet med `Byrackan`kom igång, 2013, under deras temakvällar om planeter; Pluto-Hund-Byracka..så kan det gå!

Med stöd från Konstnärsnämnden kan jag jobba med Projekt Byracka(2015-16) som har ålder-åldrande som tema och får namnet KÄPPEN vid visning. Den visas bl a på 3e Våningen, Gbg  och RTV- dansscen, Borås. 

Samtidigt med detta försöker jag tillsammans med Julia Klingvall att hålla liv i Härmapan som jag skapade 2014 som beställningsarbete för Jönköping Landsting.

2014 tilldelades jag Adlerbertska Konststipendiet utdelat av Sällskapet Gnistan, Gbg, Motivering;

"Han (jag) har arbetat bl a med Ivo Cramér och har sin teknik från Jessica Iwanson i Munchen med dess berättande tradition( måste dock påpeka att det är i Jessicas abstrakta språk och mycket starka stil och form, musikalitet som präglat mig mest).

Humoristiskt skildrar han den lilla utsatta människan i Mireille LeBlancs;  Jag är ett vrak. Oxå förra årets Byracka är karakteristiskt för hans tema." I Gbg har jag oxå arbetat med Ulf Gadd och Sven-Erik Goude i deras turné-version av tangoföreställningen Gallos.

I Ami Skåberghs barnföreställning Ballerina. Eileen Jones koreografiska verk med musik av Leonard Cohen.

Hos Maud Karlsson i Uppsala ( Mauds Art) har jag dansat en egen kråka/sjöman/kvinna, alltiett!( 2015).

Nu är det 2017 och jag plockar in naturen i rummet med ett första mål i april 2017- A Get Away Movement

/ Windows.


BORÅS MAJ 2017












BILDER OCH SKISSER ÄR IFRÅN OLIKA EGNA PRODUKTIONER ; I AFTON DANS(1989), DEN DANSANDE GARDEROBEN(2006), PERFORMANC; SONYA DELANAY(2007), THE ACTRESS(FILM, YOUTUBE; MULTITOMMY60), MERCER OCH CAMER(2009), DET 3e RUMMET(1995,Skisser)Bowie i Bottna(residensvecka,Gerlesborg,2013) Härmapan(2013/14) I Min Hatt(2014/15)

PÅ BILDERNA ;

KRISTINA ANDERSSON, ANNA WESTBERG, TOMMY HÅKANSSON,LAVA MAGNUSSON, MORGAN KARLSSON, SYLVIE GEHIN KARLSSON, ANNA-LENA JERVINEN, HELENA HÖGBERG,JULIA KLINGVALL, CHRISTER REVENY, ULRIKA LILJEDAHL, VEERA SUVOLA GRIMBERG, CECILIA ELIASSON(på skiss) GUNILLA HAMMAR, DAVID TANZILLI, ELLA LINDSTRÖM m fl.

Consectetuer,  variusi ipsum nullam repellendus